
LinkedIn heeft up-to-date over dit platform gedeeld die relevant is voor jou als ondernemer, marketeer of adverteerder. Het betreft informatie over gebruikersbetrokkenheid, populaire content (wat werkt er op LinkedIn?) en de algehele groei van het platform.
Deze informatie kan je helpen bij het nemen van strategische beslissingen over hoe je je doelgroep op LinkedIn het beste kunt bereiken en betrekken.
Bovendien geeft het je inzicht in hoe LinkedIn evolueert en verandert, zodat je je huidige strategie hierop kunt aanpassen.
Dit artikel geeft de data van LinkedIn weer in drie categorieën: Algemeen, Organisch en Betaald.
Tenzij anders vermeld, zijn de statistieken gebaseerd op de interne gegevens van LinkedIn.
Algemene LinkedIn-data
- LinkedIn heeft meer dan 850 miljoen gebruikers in meer dan 200 landen en gebieden. In Nederland groeide het aantal in 2021 naar 5 miljoen. (bron: Coosto)
- 21% van de gebruikers is dagelijks actief op LinkedIn (bron: Coosto)
- 9 miljoen bedrijven hebben een LinkedIn-pagina.
- Op 2,7 miljoen LinkedIn-pagina’s wordt wekelijks gepost.
- 11 miljoen gebruikers werken met de LinkedIn-creatormodus sinds de lancering in maart 2021.
- LinkedIn-leden vermelden meer dan 39.000 professionele vaardigheden in hun profielen.
- Meer dan 40% van de bedrijven op LinkedIn vertrouwt nu op vaardigheidsfilters om sollicitanten te identificeren.
- Al in 2020 gebruikte 96% van de B2B-marketeers LinkedIn om content te verspreiden. (bron: Content Marketing Instituut)
- 80% van deze B2B-marketeers betaalde om content op LinkedIn te verspreiden. (bron: Content Marketing Instituut)
Organische betrokkenheid op LinkedIn
- 40% van de LinkedIn-bezoekers communiceert elke week organisch (niet via een advertentie) met een pagina.
- LinkedIn-gebruikers plannen jaar op jaar 176% meer LinkedIn Live-evenementen.
- LinkedIn-gebruikers creëerden in 2021 150% meer jaarlijkse virtuele evenementen dan in 2020, en 231% meer leden woonden deze evenementen bij.
- LinkedIn-gebruikers bekeken in 2022 22% meer feed updates.
- LinkedIn-pagina’s die wekelijks posten, hebben 5,6x meer volgers dan pagina’s die maandelijks posten, en hun volgers groeien 7x sneller dan pagina’s die maandelijks posten.
- LinkedIn-gebruikers hebben meer dan 2 miljard keer per maand interactie met LinkedIn-pagina’s.
- Op LinkedIn worden meer dan 36.000 nieuwsbrieven gepubliceerd.
- Vanaf april 2022 zijn 29 miljoen unieke mensen geabonneerd op ten minste één LinkedIn-nieuwsbrief.
Adverteren op LinkedIn, betrokkenheidsstatistieken
- LinkedIn Marketing Solutions overschreed in juli 2022 voor het eerst de $5 miljard aan jaaromzet.
- Op het LinkedIn Audience Network hebben marketeers toegang tot maximaal 9x meer maandelijkse contactpunten.
- LinkedIn Conversation Ads zorgen voor 4x hogere open rates en 4x hogere engagement rates dan traditionele e-mail en tweemaal de engagement als Message Ads.
- LinkedIn Sponsored Messaging scoort twee keer zo goed in de open- en betrokkenheidspercentages als traditionele e-mail.
- Nadat hun advertenties op LinkedIn waren gezien, zagen merken een gemiddelde toename van 10 tot 15% in de prestaties van hun advertenties op korte termijn.
- LinkedIn-advertenties waren effectiever in het stimuleren van merkimpact dan andere topplatforms dat waren. Dat geldt voor zowel B2B- als B2C-merken. (Nielsen-studies).
- LinkedIn scoorde 2 tot 5 keer beter op het rendement op advertentie-uitgaven dan andere sociale mediaplatforms (Analytic Partners Study).
- In de financiële dienstverlening scoorde LinkedIn 7x beter dan display-media (je advertentie op websites) als het gaat om aanmeldingen van klanten (Analytic Partners Study).
- In het onderwijs was LinkedIn ook effectiever dan display-media, 2-4x effectiever (Analytic Partners Study).
Bronnen: Linkedin en SEJ