
Een perfecte productbeschrijving van je product in je webshop, waar moet die aan voldoen? We helpen regelmatig e-commerce bedrijven met productbeschrijvingen die tot aankopen aanzetten. In dit artikel vertellen we je graag meer over hoe we dat doen. Heb je een webshop? We hopen dat we je met onderstaande tips helpen.
Onderzoek van de Nielsen Norman Group toont aan dat 20% van de mislukte aankopen in een webshop het gevolg is van een gebrek aan (de juiste) productinformatie. Productbeschrijvingen worden vaak te technisch, praktisch en plastisch geschreven. Producteigenschappen en -specificaties, seo-termen erin, klaar. Daarbij wordt dan vergeten dat je aan echte mensen verkoopt. Mensen die een gevoel bij een product hebben, een beleving. We snappen het, online ontmoet je hen niet, maar hoe zou je je product verkopen als je in een fysieke winkel stond? Wat zou je je klanten vertellen?
Productbeschrijvingen die vertellen of verkopen
We kwamen een mooie Engelse term tegen die de lading dekt: ‘there are product descriptions that tell and product descriptions that sell.’ Er zijn productbeschrijvingen die vertellen en productbeschrijvingen die verkopen. Welke productbeschrijvingen wil jij gebruiken?
In 6 stappen naar productbeschrijvingen die verkopen
1. Begin bij je klant en je product
Een open deur. Wanneer je een tekst schrijft waarmee je een doelgroep wilt raken/bewegen, dan moet je weten waarmee en hoe je dat doet. Stel jezelf daarom voor het schrijven van een perfecte productbeschrijving de volgende vragen en beantwoord die uitgebreid:
- Wie is je ideale klant? Weten voor wie je product is bedoeld, is essentieel voor het schrijven van een goede productbeschrijving.
- Wat zijn de kenmerken en specificaties van jouw producten? Noteer alle afmetingen, materialen, functies, onderhoudsinstructies en andere relevante details over je product. Denk bij kleding bijvoorbeeld aan de pasvorm.
- Waarom heeft je ideale klant jouw producten nodig?
- Wat verwachten de klanten van jouw producten?
- Hoe onderscheidt jouw product, of de aankoop via jouw webshop, zich van de concurrentie? Wat zijn jouw Unique Selling Points?
- Waar en wanneer gaan ze jouw producten gebruiken? Verkoop je wandelsokken die perfect zijn voor een lange hike in de winterse sneeuw? Of is jouw product juist een kop warme chocolademelk die je na die lange hike bij de open haard drinkt?
- Welke aanvullende informatie kan ik mijn klanten bieden om hun klantervaring te verbeteren?
Heb je dit op een rijtje? Neem dan de volgende stappen.
2. Schrijf een goede categorietekst
Je producten zijn vast onder te brengen in categorieën. Heb je een webshop met sokken, dan zijn er wellicht categorieën zoals ‘herensokken’, damessokken’, ‘wandelsokken’, et cetera. Maak voor elke categorie een goede en passende beschrijving.
3. Titel van de productbeschrijving
Schrijf een pakkende titel. Houd het eenvoudig en laat meteen een voordeel of een aansprekend kenmerk zien. In het voorbeeld van de wandelsokken: [merk] – Naadloze wandelsokken – duurzaam
4. Basisalinea
Maak een korte basisalinea. Hierin neem je de basisfuncties en de meest relevante informatie op.
5. Kader met productkenmerken, specificaties en voordelen
Maak een opsomming van specifieke en bijzondere productkenmerken en voordelen. Voeg alle benodigde technische details toe. Zet dit in een apart kader en gebruik daarbij bullets om het overzichtelijk te houden.
6. Gebruik product reviews
Laat product reviews zien. Je kunt apps/plug-ins gebruiken om het geven van product reviews op je webshop mogelijk te maken en om reviews op sites van derden, zoals Google, Trustpilot of Facebook, te integreren.
Tips bij het schrijven van een perfecte productbeschrijving
Neem de volgende tips mee bij het schrijven van je categorieteksten, titels, eerste alinea’s en productbeschrijvingen.
- Schrijf unieke teksten. Gebruik de teksten van je leverancier niet, want dat hebben andere verkopers al gedaan. Wees uniek en gebruik de juiste zoekwoorden om door Google te worden gezien.
- Focus op, en benoem de kenmerken, toegevoegde waarde en voordelen van jouw product voor jouw ideale klant.
- Beschrijf waarom men juist bij jou moet kopen.
- Is jouw product het ‘lekkerste’? Als je zoiets zegt, moet je het bewijzen. Is er ergens een onafhankelijke review gedaan?
- Schrijf geen ‘dertien in een dozijn-tekst’.
- Schrijf to-the-point, betrek de klant en schrijf actief (vermijd bijvoorbeeld woorden zoals zullen, kunnen, willen en worden).
- Gebruik wél zintuigwoorden zoals, fluwelzacht, bitter, vol, romig, licht, etc.
- Gebruik emotie en story telling. Emotie verkoopt. Speel in op de beleving van je product bij de doelgroep. Aan welk positief gevoel draagt het gebruik van jouw product bij?
- Story telling; kleine verhaaltjes over bijvoorbeeld de achtergrond/herkomst van je product, betrokken personen in de keten, het productieproces, hoe mensen (jij of je klanten) het product gebruiken etc.
- Probeer jouw passie en enthousiasme voor je product door te laten klinken in je tekst.
- Houd het simpel. Korte zinnen met maximaal 1 onderwerp.
- Gebruik tussenkopjes, opsommingstekens, een flinke lettergrootte en voldoende witregels.
- Schrijf SEO-proof, dus zet de juiste zoekwoorden op de juiste plaatsen.
Nu ben je helemaal klaar om een nieuw product aan je webshop toe te voegen of om bestaande productbeschrijvingen te optimaliseren.
We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen. Heb je je teksten geoptimaliseerd? Laat ons eens weten wat de resultaten zijn! App, stuur een berichtje op een social kanaal, of gebruik onderstaand formulier. Ook wanneer je een vraag hebt natuurlijk.