
Is adverteren op Snapchat iets voor jou? Past Snapchat bij je organisatie? Welke advertentiemogelijkheden zijn er? Check hiervoor dit artikel.
Snapchat heeft na een stagnatie weer een stijgende lijn te pakken. Het gebruik groeide in 2021 van 2,6 naar 3,2 miljoen Nederlanders, een groei van 23 procent. Het dagelijks gebruik nam eveneens flink toe met 26 procent, van 1,5 naar 1,9 miljoen Nederlanders. De nieuwe interface lijkt succesvol in het aanspreken van wat oudere gebruikers. Het dagelijks gebruik onder 20-29 jarigen van Snapchat nam flink toe. Opvallend is wel dat jongeren afhaken. Onder deze groep nam het dagelijks gebruik af, van 59 procent naar 53 procent.
Advertentiemogelijkheden Snapchat
Snapchat kent verschillende mogelijkheden waarop jij met je organisatie kunt adverteren op dit platform. Hieronder een aantal opties van deze vorm van social media advertising.
Single Image of Video Ads
Een single Image of Video Ad is een mobiele advertentie die je volledige scherm benut. Je kunt een video van wel 3 minuten maken. Er wordt echter aangeraden om een video rond de 3-5 seconden te houden. Je hebt dan de optie om naar boven te ‘swipen’ voor meer informatie. De ‘swipe-up’ kan meer inhoud bevatten, zoals een langere video of artikelen op een website maar kan je ook rechtstreeks naar de app van dat bedrijf brengen. Het naar boven swipen kun je doen zonder de Snapchat-app te verlaten. Deze features zien we ook terug in Facebook, waarbij je bijna nooit de Facebook-omgeving verlaat.
Deze Single Image of Video Ads worden vertoond tussen de ‘Stories’ van je vrienden of tussen het kopje ‘Uitgelicht’ dat je onder de verhalen van je vrienden kan vinden.
Filters
Filters zijn niet-bewegende overlays die je over je Snap (foto/video) kan plaatsen. Filters zijn meestal gebonden aan een bepaalde GPS-locatie. Zo kun je bij een festival bijvoorbeeld alleen het terrein van het evenement targeten. Mensen binnen het terrein krijgen dan een extra filter die zij over hun Snaps kunnen plaatsen. Ideaal voor branding!
Volgens de cijfers van Snapchat bekijken alle Snapchatters gemiddeld 1 biljoen filters per dag en worden gesponsorde Filters door 40 á 60% van alle Snapchatters gezien. Oftewel, met deze filters kun je een flink bereik genereren!
Lenses
Iedereen met (of zonder!) Snapchat kent ze wel, filmpjes van mensen met een regenboog uit hun mond of met hondenoortjes en een grote lik. Dit zijn de bekendste, door Snapchat toegevoegde, ‘Lenses’.
Via het advertentieaccount van Snapchat is het mogelijk om zelf een Lens te uploaden en te promoten. Zo zou je bijvoorbeeld bij een event als Disney On Ice jezelf kunnen transformeren naar Elsa van Frozen!
Product Catalog Ads
Product Catalog Ads zijn eigenlijk vergelijkbaar met de shopping ads van Google Ads. Je kunt hier je advertenties plaatsen die te maken hebben met producten, services of ervaringen die je wilt verkopen. Het zijn advertentie-indelingen die hier speciaal voor zijn ingericht.
Story Ads
Als bedrijf kan je ook zelf Snaps en verhalen maken op je Snapchat-account. Met de Story Ads kun je 3 tot20 afbeeldingen of video’s maken. Dit kun je gebruiken om bijvoorbeeld een nieuwe film te promoten, maar is ook perfect om je nieuwste producten te showen. Hoe dan ook is Story Ads perfect om je als merk te vertegenwoordigen bij Snapchatters.
Ook kun je een bekend persoon gebruiken om je merk te promoten. Met een gesponsorde Story Takeover kun je iemand jouw account voor een bepaalde periode laten overnemen zodat hij/zij via jouw Snapchat-account kan Snappen. Je zou Enzo Knol bijvoorbeeld kunnen laten Snappen over jouw bedrijf. Zo kan je de doelgroep extra motiveren om naar jouw Snaps/bedrijf te kijken.
Commercials en Snapcode
Wanneer je gebruikt maakt van Commercials kun je een advertentie maken die in ieder geval zes seconden niet wordt overgeslagen. Dit is dus een reclame die je kunt inzetten en waarbij je video tot wel 3 minuten kan duren. Na zes seconden kunnen Snapchatters je video eventueel wel overslaan.
Snapcode werkt vergelijkbaar als een QR-code, alleen dan binnen de Snapchat-app. Als iemand een snap scant met Snapchat aan, wordt er meer informatie vertoond. Hiermee kun je je boodschap op een andere manier promoten en kom je gelijk op een bepaalde website.
Wat kost adverteren op Snapchat?
Een Snap Ad campagne opzetten kost je minimaal €5 per dag, wat uitkomt op zo’n €150 per maand. Dan kun je unieke advertenties maken en is dit een prima manier om een jonge doelgroep te bereiken.
Voor een Sponsored Filter betaal je zo’n €5 tot €20 per dag. Hoe groter je radius (bereik van het filter) hoe meer je gaat betalen. Daarnaast zijn de dagen waarop je het filter plaatst ook belangrijk, het weekend of bepaalde feestdagen zijn weer duurder dan een doordeweekse dag. Het is dus lastig om hierin een gemiddelde aan te geven.
De overige advertentievormen zoals de Snapchat Discover Ads en de Lenses zijn voor kleinere bedrijven niet heel interessant aangezien deze prijzen starten bij zo’n €50.000 tot wel €450.000 per dag. Het bereik loopt al snel richting een half miljoen, afhankelijk van de dag en het tijdstip. Het is echter minder snel rendabel als je de campagne afrekent op conversies.
Adverteren op Snapchat? Hulp en advies
Wil je na het lezen van dit artikel adverteren op Snapchat inzetten voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op. Wij zijn specialisten en helpen je graag bij een effectieve campagne!