
E-mail marketing is een krachtige vorm van marketing waarbij je (potentiële) klanten direct, persoonlijk en eventueel geautomatiseerd benadert door middel van e-mail. De eerste stap richting een effectieve e-mail marketingstrategie is het verzamelen van mailadressen van je doelgroep. Maar hoe kom je aan deze gegevens? In dit artikel geven wij je 5 tips om jouw e-mail marketing lijst op een effectieve manier te laten groeien!
1. E-mailadressen verzamelen via je website
Laten we eens beginnen op je website. Creëer een landingspagina, zonder afleiding (dus zonder video’s, veel tekst of linkjes naar andere pagina’s op je website), waarop bezoekers zich kunnen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Vervolgens kun je via je andere marketingkanalen en campagnes linken naar deze landingspagina.
Zo’n landingspagina wordt natuurlijk niet door iedere bezoeker van je website bezocht. Om toch zo veel mogelijk bezoekers op de hoogte te stellen van je nieuwsbrief, voeg je een formulier toe aan je footer en stel je een pop-up in. Deze pop-up met inschrijfmogelijkheid verschijnt na een X aantal seconden in het beeldscherm van de bezoeker. Zorg er wel voor dat de website gebruikt kan blijven worden wanneer de pop-up actief is. Dit heeft te maken met de gebruiksvriendelijkheid van je website.
2. Contactformulieren koppelen aan je e-mail marketing
Naast het toevoegen van je inschrijfformulier aan je bedankpagina’s en footer, kun je je e-mail marketing lijst ook koppelen aan alle huidige formulieren op je website. Denk hierbij aan contactformulieren, sollicitaties, downloads, etc.
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een optie aan je formulieren toe te voegen, waarin bezoekers de mogelijkheid hebben om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.
3. Gratis weggever om je e-mail lijst te laten groeien
Door een gratis weggever op je website te plaatsen kun je ook mailadressen verkrijgen voor je e-mail lijst. Een gratis weggever kan bijvoorbeeld een whitepaper, checklist, E-book of template zijn. Creëer hiervoor een opt-in pagina op je website met een korte tekst, visual en een formulier. Niet te veel afleiding. Wanneer bezoekers hun gegevens invullen, kunnen zij deze weggever vervolgens downloaden.
Let er hierbij wel op dat het inschrijven voor de nieuwsbrief geen voorwaarde mag zijn voor de gratis weggever. Dat is in strijd met de regels van de GDPR/ AVG.
4. Social media inzetten voor e-mail marketing
Gebruik ook je social media accounts om je nieuwsbrief onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Promoot bijvoorbeeld je whitepaper, checklist of E-book uit bovenstaande tip op je social media kanalen.
Deze weggever kun je natuurlijk ook via een social advertentie onder de aandacht brengen om nog meer mensen uit je doelgroep te bereiken.
5. Maak je e-mails makkelijk deelbaar
Jouw doelgroep heeft veel connecties, en sommige van deze connecties zijn misschien wel geïnteresseerd in, maar nog niet bekend met jouw organisatie. Hoe bereik je deze doelgroep dan op een effectieve manier?
Maak van je bestaande ontvangers een marketingtool. Zij kunnen jouw e-mail delen met hun familie, vrienden en kennissen, wanneer zij van mening zijn dat jouw e-mail relevant is voor deze mensen. Het is dan belangrijk dat jij jouw mails vult met relevante content die makkelijk deelbaar is.
Veel mensen delen bijvoorbeeld een mail met een kortingscode, speciale aanbieding, lekker recept of aankondiging voor een evenement. Ze sturen dit door naar iemand waarvan zij denken dat diegene jouw mail ook interessant vindt, of die kortingscode goed kan gebruiken. Dit helpt je om nieuwe mensen te bereiken die je anders misschien niet bereikt had.
Extra tip: Koop geen mailadressen
Het kopen van e-mailadressen is niet aan te raden. Deze mailadressen zijn vaak niet geverifieerd en de personen zijn niet allemaal per sé geïnteresseerd in jouw organisatie. Er is dan een hoog risico dat de e-mails niet worden geopend en worden gemarkeerd als spam. Het hebben van een uitgebreide e-mail lijst heeft geen zin als de mails niet worden geopend. Bovendien laten veel e-mailprogramma’s het niet toe om gekochte lijsten te gebruiken.
Hulp bij jouw e-mail marketing?
Ben je net gestart met e-mail marketing of wil je hiermee starten, maar weet je nog niet zeker hoe je je verzendlijst op een effectieve manier kan laten groeien? Wij helpen je graag. Je kan ons ook inschakelen voor het opmaken van nieuwsbrieven, inrichten van automatische flows, A/B testen of het uit handen nemen van je gehele e-mail marketing. Neem gerust contact met ons op!