Adverteren op TikTok

Is adverteren op TikTok iets voor jou? Past TikTok bij je organisatie? Welke advertentiemogelijkheden zijn er? Check hiervoor dit artikel.

TikTok is een gratis app waarmee gebruikers video’s maken, delen en waarop zij interactie hebben met content. Dit kunnen bijvoorbeeld videos en advertenties van andere gebruikers en bedrijven zijn. In de app kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt, playbackt of grappige filmpjes maakt. Dit doe je door lipdubs of challenges uit te voeren.

Voor bedrijven biedt TikTok advertising veel kansen. Adverteren op TikTok is inmiddels goed gevestigd en biedt de mogelijkheid om een brede doelgroep te bereiken, van tieners tot volwassenen, met de content en tone-of-voice die past bij het platform.

Door de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van videobewerking, het virale karakter van het medium en de diverse doelgroep is het belangrijk om rekening te houden met de unieke eigenschappen van de content wanneer je wilt adverteren op TikTok.

De content moet speciaal voor het platform ontwikkeld zijn en aansluiten bij de andere content die geplaatst wordt. Dit kan door bijvoorbeeld influencers en creators via TikTok ads in te zetten in de advertenties.

Bedenk wel dat adverteren op TikTok om een ander soort content vraagt dan andere platformen. Zorg dat de content die je plaatst authentiek en engaging is. Geen gelikte promotiefilmpjes, maar liever een challenge die aansluit bij wat de doelgroep zelf ook leuk vindt, een influencer die jouw product of merk gebruikt of een video die inhaakt op een populaire trend of meme.

Advertentiemogelijkheden op TikTok

TikTok kent verschillende mogelijkheden waarop jij met je organisatie kunt adverteren op dit platform. Hieronder een aantal opties.

In-Feed Ads

Net als op Instagram verschijnt je advertentie gewoon in de feed. Zoiets kan vanaf € 50,- per campagne met minimaal € 20,- per advertentiegroep binnen die campagne. Je bepaalt zelf het budget en de looptijd. Maximaal 60 seconden, aangeraden wordt 15-30 seconden.

One-day-max: gedurende één dag wordt je advertentie bij iedereen als eerste weergegeven. Erg prijzig: het dagelijkse bedrag loopt in de duizenden euro’s.

Branded Hashtag Challenge

Een unieke mogelijkheid voor adverteren op TikTok Ads is de Branded Hashtag Challenge. Hiermee nodig je mensen uit om content en creatives te maken omtrent jouw campagne door middel van een hashtag. Alle inzendingen met deze hashtag komen dan op een branded hashtag challenge pagina terecht.

Brand Takeover

De Brand Takeover advertentie wordt weergegeven wanneer een gebruiker TikTok opent. Dit kan een statische of GIF-afbeelding zijn of een video van 3-5 seconden. De advertentie kan doorlinken naar een profiel, website of naar een Hashtag Challenge.

Op TikTok adverteren met een Brand Takeover is exclusief per categorie. Dit betekent dat slechts één merk per dag een bepaalde categorie kan overnemen en dus krijg je 100% SOV (share of voice). Ook voor deze exclusiviteit moet je rekening houden met een prijs van enkele duizenden euro’s.

TopView

TopView is een advertentie die opent wanneer de app wordt opgestart. Door deze manier van adverteren op TikTok genereer je hetzelfde effect als een Brand takeover. Het grote verschil is dat je een in-feed advertentie of video kunt gebruiken als materiaal. Hierdoor kan deze langer duren (tot 60 seconden) en voelt het meer als een native onderdeel van TikTok.

Deze advertentie kun je door laten linken naar je website. Ook een TopView is exclusief per categorie en de exclusiviteit en prijs liggen nog hoger dan bij een Brand Takeover.

Creator Marketplace

Wat bijzonder is aan adverteren op TikTok Ads is dat ze je de mogelijkheid bieden om via de Creator Marketplace in contact te komen met creators en influencers. Zij zijn namelijk bij uitstek de mensen die jouw doelgroep kunnen bereiken, wellicht beter dan je merk zelf. In de marketplace kun je zelf kiezen met welke influencer(s) je wilt samenwerken om jouw merk te promoten. Zo kun je een influencer campagne opzetten zonder direct zelf te adverteren op TikTok Advertising.

Nieuwe advertentiemogelijkheden op TikTok in 2024

  • Spark Ads: Hiermee kun je bestaande organische content als advertentie inzetten, wat zorgt voor een authentieke uitstraling.
  • Video Shopping Ads: Deze ads maken het mogelijk om shoppable video’s te creëren die direct naar je productcatalogus linken.
  • Carousel Ads: Tot 10 afbeeldingen in één advertentie, ideaal voor het tonen van meerdere producten of het vertellen van een visueel verhaal.

Targeting

In tegenstelling tot 2022, kun je nu in Nederland ook op regio’s en steden targeten. Daarnaast zijn er meer opties voor interesse- en gedragstargeting bijgekomen. Het is nu ook mogelijk om custom audiences te maken op basis van je eigen data, wat de effectiviteit van je campagnes kan vergroten.

Wat kost adverteren op TikTok?

De kosten voor het adverteren op TikTok heb je grotendeels zelf in de hand. Jij bepaalt natuurlijk met welk budget je werkt en wat je biedstrategie is.Adverteren op TikTok doe je in een advertentiecampagne waarbinnen je een of meerdere advertentiegroepen met een of meerdere advertenties aanmaakt. De minimale kosten voor een advertentiecampagne zijn € 50 per dag en daarnaast betaal je minimaal € 20 per dag per advertentiegroep. Hierbinnen kan je sturen op bereik, kliks en conversie.

TikTok Shop

Een belangrijke ontwikkeling in 2024 is de uitrol van TikTok Shop in meer landen, waaronder Nederland. Dit biedt directe verkoopkansen binnen het platform en kan geïntegreerd worden met je advertentiestrategieën.

Adverteren op TikTok? Hulp en advies.

Wil je na het lezen van dit artikel adverteren op TikTok inzetten voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op. Wij zijn specialisten en helpen je graag bij een effectieve campagne!